5 סיבות נפוצות לעין יבשה



מצב כרוני ומתמשך של יובש בעיניים נגרם מכך שמיוצרות מעט מדי דמעות בעיניים ו/או עקב פגיעה בהרכב נוזל הדמעות. מדובר על מצב בעל גוונים שונים מבחינת תסמינים, כאשר זוהי תלונה נפוצה ושכיחה מאוד בקרב שכבות שונות של האוכלוסייה בישראל ובעולם. אך מעבר למהות התופעה (מעט מדי דמעות ו/או איכות דמעות ירודה), ישנן סיבות נפוצות לעין יבשה, סיבות המהוות גורמי סיכון ואשר במקרים רבים מעוררות את היווצרות תופעה בריאותית מטרידה ומציקה זו של יובש בעיניים.

רק לצורך דגש והבהרה: מחלת העין היבשה או יובש כרוני בעיניים נגרמים בראש ובראשונה עקב ייצור דמעות שאינו מספיק ו/או פגיעה בהרכב התקין של מסך הדמעות, מה שעשוי להוביל לאידוי מהיר מדי של הדמעות מפני שטח העין למשל. במאמר זה נסקור גורמי סיכון וסיבות נפוצות לעין יבשה, סיבות שבעקבותיהן נוצרת הפגיעה בדמעות עצמן.

הסיכון עולה עם הגיל
ההזדקנות הטבעית היא אחת הסיבות הנפוצות והמרכזיות להתפתחות יובש בעיניים, כאשר הסיכון אף גבוה יותר כאשר מדובר על נשים בגילאי העמידה. כאשר אנו מזדקנים, ייצור הדמעות פוחת, דבר זה יכול להיות מזורז ע"י חשיפה מרובה לשמש ולחומרים כימיים שונים לאורך החיים. כמו כן, ככל שמתבגרים ומזדקנים, כך עולה הסיכון לפתח סוכרת ומחקרים שונים מצביעים על סיכון מוגבר לחולי סוכרת לפתח עיניים יבשות.

הרכבת עדשות מגע באופן ממושך
סיבה נוספת לעין יבשה היא הרכבת עדשות מגע באופן ממושך וארוך טווח. כמחצית מהאנשים המרכיבים באופן קבוע עדשות מגע מתלוננים בנקודת זמן כלשהי על יובש בעיניים. הקשר בין עדשות המגע לבין עיניים יבשות עשוי להיות טמון בכך שעדשות מגע רכות המונחות על מסך הדמעות המכסה את הקרנית סופגות את הדמעות. לחלופין, יתכן והקשר קשור לכך שעדשות המגע מעודדות נזק לרגישות העצבית של הקרנית, מה שעשוי להוביל לייצור מופחת של דמעות בבלוטת הדמעות.

ניתוחי לייזר לעיניים
כיום ידוע כי ניתוחי לייזר להסדרת הראייה (ניתוחי LASIK וניתוחי לייזר אחרים למשל) עשויים בהחלט לגרום לעיניים יבשות. במהלך ניתוחים אלו, נחתכים עצבי הקרנית, עצבים אלו אחראים על עידוד הפרשת הדמעות ומכאן הפוטנציאל לעין יבשה. במקרים רבים היובש חולף מעצמו כמה חודשים לאחר הניתוח, אך לא תמיד והנזק עשוי להיות קבוע וכרוני. כמו כן ניתוחי קטרקט עשויים לגרום לתופעה דומה מבחינת הדמעות.

פציעות בעיניים
פציעה בעין או בעיות אחרות עם העיניים והעפעפיים עשויות לגרום למחלת העין היבשה. בעיות בעפעפיים יכולות למשל לפגוע במנגנון המצמוץ העדין והחשוב להפרשת הדמעות, טראומה לעין במהלך פציעה עשויה לגרום לנזקים מבניים ולפגוע גם במנגנון הדמעות וכיוצא באלה.

תנאים סביבתיים
תנאים סביבתיים עשויים לגרום ליובש זמני ורגעי בעיניים, אך חשיפה ממושכת, לצד גורמי סיכון נוספים אולי, יכולה לגרום למחלת העין היבשה וליובש כרוני. גורמים סביבתיים אלו כוללים אקלים יבש במיוחד, רוחות עזות, חשיפה לעשן ובהייה ממושכת וקבועה במסכים.


בנוסף, נטילת תרופות מסוימות מעלה את הסיכון לעיניים יבשות, בעיות בריאות סיסטמיות הן גורם סיכון ומצבים אוטו-אימוניים מסוימים. גם דלקות עיניים חוזרות ובעיות בשכבה השומנית של הדמעות מהוות סיבות להתפתחות יובש בעיניים.

תגובות

רשומות פופולריות