יום שלישי, 30 בדצמבר 2014

תזונה בריאה בחורף

החורף כבר פה ועימו הגיעו, מלבד שינויים במזג האוויר, גם שינויים בהרגלי התזונה שלנו. בחורף למרבית האנשים יש נטייה לאכול יותר באופן כללי, ולצרוך יותר פחמימות ושומן באופן ספציפי. תזונה המורכבת בעיקר מפחמימות ושומן עלולה להביא לעלייה במשקל. כיצד ניתן למנוע זאת? איך נשמור על הרגלים של תזונה נכונה גם בחורף?

מדוע בחורף אנו אוכלים יותר?


בחורף הטמפרטורות יורדות ואנו מרגישים צורך באוכל כדי לחמם את הגוף. באופן טבעי אנו נמשכים למזונות שהם מתוקים וחמים כמו פסטה, לחם או שוקולד, מזון המורכב מפחמימות אשר מספקות לגוף אנרגיה מיידית. בנוסף, מזג האוויר הסגרירי והחשיכה המוקדמת משפיעים על מצב הרוח שלנו. אכילת פחמימות מעלה את רמות הסרוטונין במוח וגורמת להרגשה טוב, וזהו גורם נוסף להשתוקקות למתוק בימי החורף.
מעבר לכך, הקור והגשם גורמים לנו לבלות יותר זמן בבית ומכאן גם לאכול יותר ובמקביל לוותר על הפעילות הגופנית שנהגנו לעשות עד כה.
בשל כך, בחורף עלינו להיות מודעים יותר לתזונה שלנו. המושעות להשפעה של החורף על התזונה תסייע לנו לשמור יותר טוב על המשקל ולהימנע מהשמנה. בנוסף, בכוחה של תזונה נכונה בחורף למנוע ולהקל על מצבים של מחלות חורף אופייניות כמו שיעול, הצטננות או שפעת.

המלצות לתזונה נכונה בחורף


  • הקפידו לאכול אוכל חם - מזון חם גם מחמם אותנו וגם משביע יותר ותורם לירידה במשקל. כדי לשפר את התזונה בחורף יש העדיפו מזון חם על פני מזון קר: מרקים, קדירות, פשטידות, טוסט, חביתה וכדומה.
  • בחרו בפחמימות מורכבות - פחמימות אכן מנחמות ומחממות, אך אם רוצים לשמור על תזונה נכונה ובריאה במהלך החורף רצוי לבחור בפחמימות מורכבות על פני פחמימות פשוטות. פחמימות פשוטות נמצאות במזון כמו סוכר, דבש,שוקולד. פחמימות מורכבות נמצאות במזונות כמו קמח מלא, קטניות, תפו"א, בטטה, דלעת וכד'. כך התזונה שלכם תהיה עשירה בסיבים תזונתיים ותחושת השובע תימשך לזמן רב יותר.
  • הקפידו על השתייה - בחורף אנשים שוכחים לשתות. תחושת הקור משכיחה את הצמא ולעיתים קרובות תחושת הצמא מתחלפת בתחושת רעב. השתייה חשובה לגוף שלנו בחורף בדיוק כמו בקיץ. כדי לשמור על תזונה נכונה בחורף יש להקפיד על שתייה מרובה של 8-10 כוסות שתייה ולהימנע מישיבה ממושכת בחדרים מחוממים.
  • ויטמין D - בחורף אנו פחות חשופים לשמש ולכן לגוף יש נטייה למחסור בויטמין D,שמקורו בשמש. ויטמין D חיוני למשק הסידן בגוף והוא אף מסייע בניעת מחלות ומניעת עייפות ודיכאון. חשוב להקפיד לצרוך ויטמין D בחורף, בין אם באמצעות תוספי תזונה או מזונות כמו דגים, חלב, ביצים, פטריות ועלים ירוקים.
  • לא לוותר על פעילות גופנית - מלבד תזונה נכונה, בחורף חשוב להקיפד לבצע פעילות גופנית קבועה. פעילות גופנית מחממת את הגוף, משפרת את הכושר ומסייעת בשמירה על המשקל ולכן חשוב להמשיך ולהתעמל גם בחורף. ריצה, הליכה, שחייה, ריקוד, חדר כושר - כל סוג של פעילות אשר תוציא אתכם מהבית ותגרום לכם לזוז - מבורכת.

יום רביעי, 17 בדצמבר 2014

הקמת חדר כושר מקצועי

המודעות לאורח חיים בריא והחשיבות של פעילות גופנית עלתה מאוד בשנים האחרונות, מה שגרם לפתיחתם של חדרי כושר רבים ושונים. החל ממועדוני הכושר הגדולים והמפוארים, דרך חדר כושר במקומות עבודה וכלה אפילו בחדרי כושר פרטיים שאנשים מקימים בביתם לצורך שימושם האישי.
הקמת חדר כושר אינה פרויקט פשוט וחשוב מאוד להיעזר בייעוץ של חברה מקצועית שמתמחה בנושא. חדר כושר מקצועי הוא אינו רק אסופה של מכשירי כושר, אלא דורש תכנון מדויק ומקצועי שידע לשלב בצורה הנכונה בים מכשירי הכושר השונים וסוגי הפעילויות שיתבצעו במקום. עבודת ההכנה טרם הקמת חדר כושר צריכה לכלול התייחסות לפרמטרים שונים ומגוונים וחשוב מאוד שתהיה יד מקצועית מכוונת.


במה להתחשב בהקמת חדר כושר


-החלטה על סוג חדר הכושר- מועדון כושר, חדר כושר במקום עבודה או חדר כושר ביתי דורשים הכנה אחרת לגמרי. כאשר מקימים חדר כושר במקום עבודה או בבניין מגורים צריך לדאוג גם לביטוח מורחב, כאשר מקימים חדר כושר גדול צריך לדאוג גם לרשיון לעסק וכו'. סוג חדר הכושר הנבחר הוא זה שיתווה את מסלול הקמתו.


-התחשבות במגבלות תקציב- כמו כל הקמה של מתחם חדש, הקמת חדר כושר מכל סוג דורשת הוצאות כספיות רבות. שכירת המקום, הוצאות הבניה וכמובן הוצאות התפעול הן דבר שצריך לדעת ולהכיר לפני שיוצאים לדרך. תכנון חדר הכושר צריך להיעשות בהתאם ליכולת הכלכלית של הגורם המקים את המתחם החדש. אין להתפשר על איכות המכשירים ולכן עדיף להתחיל ממקום קטן יותר, אך איכותי ומקצועי ולא להתחייב למקום גדול ואז להיקלע לבעיה לגבי רכש המכשירים ואיכות כוח האדם שיועסק במקום.


-בחירת ציוד כושר מתאים- כפי שנאמר, איכותם ובטיחותם של המכשירים במקום הם נושא שאסור להתפשר לגביו. כל חדר כושר מקצועי צריך לכלול מכשירים שמשלבים בין כל הפעילויות החשובות לאימון גופני מלא- מכשירים לעיליות אירובית, מכשירי לחיזוק כוח ושרירים ועוד. חשוב במיוחד להקפיד על רכישת מכשירים שעומדים בתקני הבטיחות המחמירים ביותר על מנת לשמור על בטיחות המתאמנים וכן על העסק עצמו.


-תכנון תפעולי- הקמת חדר כושר חייבת לכלול גם תכנון של שלב התפעול עצמו. חדר הכושר צריך להיות מתוכנן במקצועיות גם מבחינה עיצובית- מיקום המכשירם בחלל, יצירת אזורי אימון נפרדים לסוגי אימון שונים, תכנון אזור הקלה והמלתחות, בניית סטודיו במקרה צרוך ועוד.
בנוסף, ישנה חשיבות רבה לנשוא כוח האדם. חדר כושר מקצועי צריך לשכור את שירותיהם ל אנשי מקצוע טובים ומיומנים לתפעול המקום- מאמני כושר אישיים, מדרכי חוגים וסדנאות שונות, צוות מנהלי ועוד.
בנוסף, הקמת חדר כושר חייבת לכלול גם תכנית עסקית ושיווקית, לפחות לשנת הפעילות הראשונה.