יום שלישי, 30 בדצמבר 2014

תזונה בריאה בחורף

החורף כבר פה ועימו הגיעו, מלבד שינויים במזג האוויר, גם שינויים בהרגלי התזונה שלנו. בחורף למרבית האנשים יש נטייה לאכול יותר באופן כללי, ולצרוך יותר פחמימות ושומן באופן ספציפי. תזונה המורכבת בעיקר מפחמימות ושומן עלולה להביא לעלייה במשקל. כיצד ניתן למנוע זאת? איך נשמור על הרגלים של תזונה נכונה גם בחורף?

מדוע בחורף אנו אוכלים יותר?


בחורף הטמפרטורות יורדות ואנו מרגישים צורך באוכל כדי לחמם את הגוף. באופן טבעי אנו נמשכים למזונות שהם מתוקים וחמים כמו פסטה, לחם או שוקולד, מזון המורכב מפחמימות אשר מספקות לגוף אנרגיה מיידית. בנוסף, מזג האוויר הסגרירי והחשיכה המוקדמת משפיעים על מצב הרוח שלנו. אכילת פחמימות מעלה את רמות הסרוטונין במוח וגורמת להרגשה טוב, וזהו גורם נוסף להשתוקקות למתוק בימי החורף.
מעבר לכך, הקור והגשם גורמים לנו לבלות יותר זמן בבית ומכאן גם לאכול יותר ובמקביל לוותר על הפעילות הגופנית שנהגנו לעשות עד כה.
בשל כך, בחורף עלינו להיות מודעים יותר לתזונה שלנו. המושעות להשפעה של החורף על התזונה תסייע לנו לשמור יותר טוב על המשקל ולהימנע מהשמנה. בנוסף, בכוחה של תזונה נכונה בחורף למנוע ולהקל על מצבים של מחלות חורף אופייניות כמו שיעול, הצטננות או שפעת.

המלצות לתזונה נכונה בחורף


  • הקפידו לאכול אוכל חם - מזון חם גם מחמם אותנו וגם משביע יותר ותורם לירידה במשקל. כדי לשפר את התזונה בחורף יש העדיפו מזון חם על פני מזון קר: מרקים, קדירות, פשטידות, טוסט, חביתה וכדומה.
  • בחרו בפחמימות מורכבות - פחמימות אכן מנחמות ומחממות, אך אם רוצים לשמור על תזונה נכונה ובריאה במהלך החורף רצוי לבחור בפחמימות מורכבות על פני פחמימות פשוטות. פחמימות פשוטות נמצאות במזון כמו סוכר, דבש,שוקולד. פחמימות מורכבות נמצאות במזונות כמו קמח מלא, קטניות, תפו"א, בטטה, דלעת וכד'. כך התזונה שלכם תהיה עשירה בסיבים תזונתיים ותחושת השובע תימשך לזמן רב יותר.
  • הקפידו על השתייה - בחורף אנשים שוכחים לשתות. תחושת הקור משכיחה את הצמא ולעיתים קרובות תחושת הצמא מתחלפת בתחושת רעב. השתייה חשובה לגוף שלנו בחורף בדיוק כמו בקיץ. כדי לשמור על תזונה נכונה בחורף יש להקפיד על שתייה מרובה של 8-10 כוסות שתייה ולהימנע מישיבה ממושכת בחדרים מחוממים.
  • ויטמין D - בחורף אנו פחות חשופים לשמש ולכן לגוף יש נטייה למחסור בויטמין D,שמקורו בשמש. ויטמין D חיוני למשק הסידן בגוף והוא אף מסייע בניעת מחלות ומניעת עייפות ודיכאון. חשוב להקפיד לצרוך ויטמין D בחורף, בין אם באמצעות תוספי תזונה או מזונות כמו דגים, חלב, ביצים, פטריות ועלים ירוקים.
  • לא לוותר על פעילות גופנית - מלבד תזונה נכונה, בחורף חשוב להקיפד לבצע פעילות גופנית קבועה. פעילות גופנית מחממת את הגוף, משפרת את הכושר ומסייעת בשמירה על המשקל ולכן חשוב להמשיך ולהתעמל גם בחורף. ריצה, הליכה, שחייה, ריקוד, חדר כושר - כל סוג של פעילות אשר תוציא אתכם מהבית ותגרום לכם לזוז - מבורכת.