תזונה נכונה בקיץ

הקיץ כבר כאן באופן רשמי. הטמפרטורות עולות, הלחות מתגברת, המים מתארכים ואנחנו ערים יותר שעות ביממה, ובהתאם גם אוכלים יותר, גם בשעות הקטנות של הלילה. בקרוב יגיע גם זמנן של חופשות הקיץ, מה שאומר הרבה זמן פנוי ואכילת יתר מתוך שעמום. הרבה מאיתנו גם נוסעים לחופשות בקיץ, בארץ או בחו"ל, ומתקשים לשמור על תזונה נכונה בסביבה עתירת מאכלים טעימים ומגרים. וכמובן- הקיץ מביא עמו את שלל הגלידות והארטיקים, מיצי הפירות והאייס, שעמם אנו נהנים להצטנן, אך הם עתירי קלוריות.
מצד שני, הקיץ הוא גם הזדמנות מצוינת להתחיל בדיאטה, להשיל את הקילוגרמים המיותרים שצברנו בחודשי החורף ולאמץ אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה בשילוב של פעילות גופנית. להלן כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת בחודשי הקיץ.

 

תזונה מותאמת לעונת הקיץ


תזונה בקיץ נתפסת בעיניי רבים כתזונה פחות בריאה, אולי בגלל שהיא כוללת מזונות שאינם נחשבים לבריאים במיוחד, כמו: גלידות וארטיקים, חטיפים וממתקים, פירות קיץ ומיצי פירות וכדומה. חשוב לדעת שאפשר ומותר להינות מכל המאכלים הטעימים שיש לקיץ הישראלי להציע, רק חשוב לעשות זאת בצורה מאוזנת ומתונה.
כך למשל בנוגע לפירות: פירות הם חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו; הם מספקים לנו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים לרוב. הפירות גם מלאים במים, ולכן מרווים אותנו מאוד, במיוחד בקיץ. בקיץ ישנו שפע של פירות קיץ טעימים כמו אפרסקים, שזיפים, בננות, תפוחים, אבטיח ומלון, שקשה מאוד להימנע מהם, במיוחד למי שאוהב פירות. מצד שני - פירות מכילים כמויות גדולות של סוכר. כדי לשמור על תזונה נכונה בקיץ, אפשר להמשיך לאכול פירות אך מומלץ להגביל את מספר מנות הפרי ל-2-3 מנות לכל יום, ולא יותר מכך. כמו כן, מומלץ להימנע משתיית שייקים מבוססי פירות בשילוב חלב, יוגורט או מיצי פירות, כיוון שהם מכילים כמות גדולה יותר של סוכר.
ירקות לעומת זאת הם המזון האידאלי עבור תזונה בקיץ: הם קרירים ומרעננים, מלאי מים, דורשים מעט אנרגיה לעיכול ועדיין מספקים לגוף שפע תזונתי. בקיץ אפשר לאכול לפחות 5 מנות ירק ביום, בין אם בצורתם הטבעית או כירקות מאודים, מוקפצים או מבושלים. רצוי להימנע מירקות מטוגנים.

תזונה

גלידות וחטיפים הם מזון מועדף בקיץ, גם על ילדים וגם על מבוגרים- הם זמינים, מצננים, טעימים, ולא דורשים עבודת הכנה מיוחדת. מי שרוצה לשמור על תזונה בריאה ונכונה לא חייב להימנע לגמרי מגלידות או חטיפים בקיץ: כיום ישנו מגוון רחב של ארטיקים וגלידות דיאטטיות, במגוון טעמים, המכילים כמויות נמוכות במיוחד של קלוריות, סוכר ואחוזי שומן, וטעמם טוב. חטיפי אנרגיה מהווים אף הם פתרון מצויין למי שמחפש נשנוש קל ובריא יותר בין הארוחות, וישנו כיום מגוון גדול מאוד שלהם. ישנם גם חטיפי אנרגיה בעלי ערך קלורי נמוך במיוחד, עד 100 קלוריות לחטיף ואף פחות.
באופן כללי חשוב להקפיד על אכילה מסודרת כל 3-4 שעות, כדי לשמור על מצב של שובע נעים ולהימנע מנשנושים. חשוב לאכול לא רק מזון קר אלא לשלב גם ארוחה חמה אחת לפחות (ארוחת ערב או צהריים), המבוססת על ירקות, חלבון ודגנים מלאים. כמו כן כדאי להימנע מאכילת תבלינים מחממים כמו פפריקה חריפה, צ'ילי, חוואייג' וכדומה.

 

ולא לשכוח שתייה ופעילות גופנית

 

חלק חשוב נוסף של תזונה בריאה בקיץ הוא שתייה מרובה. בקיץ, בשל העלייה בטמפרטורות ובאחוזי הלחות, הגוף מאבד נוזלים רבים במהירות גדולה יותר. בשלך כך מומלץ להגדיל את כמויות השתייה. לנשים מומלצת כמות של 8-9 כוסות ביום ולגברים כ-3 ליטרים של נוזלים. רצוי לדבוק בשתיית מים ולהעדיפם על פני שתייה ממותקת או מוגזת.
לסיום, כשרוצים להטמיע הרגלים של תזונה נכונה ואורח חיים בריא, חשוב מאוד גם לשלב פעילות גופנית. פעילות גופנית עוזרת לירידה במשקל, מחזקת את הגוף, עוזרת במניעת מחלות, מפיגה לחצים וחרדות ומעלה את רמות האנרגיה. העוסקים בפעילות גופנית בקיץ, במיוחד אם מדובר בפעילות מאומצת כמו ריצה חייבים להקפיד על שתייה מרובה כדי להשיב לגוף את הנוזלים שאיבד.

תגובות

רשומות פופולריות