יום רביעי, 16 בדצמבר 2015

ארגונומיה בעבודה - פתרון לכאבים בשורש כף היד

 כאב במפרק היד הוא תופעה מוכרת עבור אנשים רבים בימינו, אך לא כולם יודעים לשייך את מקור הכאב לסביבת העבודה ולאופי העבודה שלהם. כאבים אלו הופכים לבעיה נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות, בעיקר בקרב עובדים הנמצאים בסביבת עבודה ממוחשבת ועבודתם כוללת ישיבה ארוכה ועבודה ממושכת מול מחשב, עם מקלדת ועכבר. אנשים אלו חשופים לבעיות אופייניות לתחום עבודתם הבאות לידי ביטוי בכאבים בשורש כף היד, דלקות חוזרות ונשנות ואף תסמונת התעלה הקרפלית. כל המצבים הבריאותיים הללו נחשבים למחלות תפקודיות מקצועיות הנובעות מעומס יתר על הגוף או סטטיות יתר או ביצוע לא נכון של תנועות. אחד הפתרונות המשמעותיים והמועילים ביותר למניעה ולטיפול בבעיות הקשורות לכאבים בכף היד היא ארגונומיה.

סיבות לכאבים בכף היד


כאבים בכף היד או ליתר דיוק שורש כף היד הם תופעה שכיחה. הסיבה לכאב נובעת ברוב המקרים מעומס יתר על קבוצה מצומצמת של שרירים וגידים הנוצר כתוצאה מתנועות החוזרות על עצמן או הישארות סטטית של כף היד במנח שאינו ישר (כשמקלידים או אוחזים בעכבר), והם גורמים למעשה ללחץ ולפגיעה אשר יוצרים את הכאב והדלקות. הסימפטומים של פגיעה בכף היד כוללים כאב, רגישות למגע, נפיחות קלה והגבלה בתנועתיות. במקרים קיצוניים יותר ישנה גם תחושת נימול או הירדמות.
מרבית מהבעיות נובעות מישיבה לא נכונה מול המחשב ושימוש לא נכון בעכבר ובמקלדת, וכאן נכנסת לתמונה ארגונומיה. ארגונומיה היא תחום המטפל בהתאמת סביבת העבודה אל האדם, בין אם זו סביבת העבודה, הלימודים, המגורים וכד'. כיום, יותר ויותר חברות פונות לקבלת ייעוץ ארגונומי מחברות המתמחות בתחום הארגונומיה וזאת כדי להכניס שיפורים בסביבת העבודה ולמנוע מחלות ופציעות הקשורות בסביבת העבודה.

ארגונומיה

פתרונות ארגונומיה לכאבים בכף היד

 

לצורך הגנה על שורש כף היד מומלץ ליישם במקום העבודה עקרונות ארגונומיה הנוגעים לעבודה מול מחשב. מדובר בדרך כלל בעקרונות פשוטים למדי שלא נדרש הרבה מאמץ או השקעה כדי לאמץ אותם, והתמורה היא שיפור באיכות החיים ומניעת פגיעות וכאבים. להלן כמה דוגמאות לעקרונות ארגונומיים שכאלו:

יש לדאוג לישיבה נכונה מול המחשב, כשמסך המחשב נמצא בגובה הפנים וחלקו העליון בגובה העיניים. הגב זקוף ונתמך על ידי משענת הגב של הכיסא. כפות הרגליים דורכות על הרצפה והן נמצאות בזווית של תשעים מעלות. אמות הידיים מונחות של השולחן או על משענות הידיים ושורש כף היד מונח בצורה הטבעית שלו. מנח נכון של כף היד ימנע לחצים מיותרים על שורש כף היד.

ניתן להשתמש בעכבר או מקלדת ארגונומיים המותאמים למשתמש ושומרים על המנח הטבעי של היד. כלים אלו ניתן להשיג בחנויות המחשבים או בחנויות המתמחות במוצרים ארגונומיים.

יש למקם את המקלדת והעכבר על משטח אחד ולא על מדף נשלף. על המקלדת והעכבר להיות קרובים זה לזה ומרוחקים כ-20 ס"מ מקצה המשטח כדי לאפשר תמיכה באמות.

נסו לפזר את העומס המצטבר על ידי שינוי המנח מפעם לפעם, למשל: השתמשו מדי פעם בעכבר ביד שמאל (אם אתם ימניים).

הקפידו לקחת הפסקות יזומות לצורך קימה, הליכה, והתמתחות, מדי חצי שעה.

כשמקלידים, יש לשמור על שורש כף יד ישרה ולהקליד על המקשים בקלות ולא בכוח.